تغذیه با محدودیت زمانی، روشی کلیدی برای کاهش بیشتر چربی بدنی و اشتها

12 ژانویه 2017- یک مطالعه‌ی کاهش وزن جدید نشان داد تغییر زمان دسترسی و مصرف مواد غذایی با گرفتن روزه‌های کوتاه مدت می‌تواند به کاهش بیشتر چربی بدنی و کاهش اشتها کمک کند.

 تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که تغییرات در الگوی غذا خوردن از جمله دوره‌های کوتاهی از ناشتا می تواند به سوزاندن مقادیر بیشتری چربی کمک کند.

تصورمی‌شود که کاهش چربی بدنی با برنامه‌ی محدود نمودن زمان خوردن غذا، امکان پذیر است زیرا زمان غذا خوردن، ریتم شبانه روزی بدن را هماهنگ می کند و این ساعت سیرکادین در بدن ما است که کنترل ژنهای زیادی که در سوخت ساز بدن نقش دارند، را به عهده دارد.

خوردن غذا در یک پنجره‌ی زمانی کوچکتر ممکن است توانایی بدن برای سوئیچ کردن بین سوزاندن کربوهیدارت‌ها به سوزاندن چربیهای بدن، بعنوان سوخت را بهبود بخشد.

در حالیکه، در این مطالعه بطور قطعی میزان کالری سوزانده شده با روش محدودیت زمانی خوردن غذا، مشخص نشده است، اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که این روش به کاهش نوسانات گرسنگی در طول روز کمک می‌کند. نور و غذا، ریتم سیرکادین بدن ما را تنظیم می کنند، در بسیاری از مطالعات حیوانی مشخص شده است که خوردن آخرین وعده‌ی غذایی در زمانی که به غروب خورشید نزدیک تر است، دارای فواید بیشتری می‌باشد.

در تحقیق اخیر محققان دانشگاه آلبرتا به شرکت کنندگان توصیه کردند که آخرین وعده‌ی غذاییشان (شام) را بسیار زود میل کنند و تا زمان صبحانه ی روز بعد چیزی میل نکنند، شرکت کنندگان در گزارشات خود به کاهش نوسانات گرسنگی در طول روز بعد اشاره کردند.

 خوردن آخرین وعده‌ی غذایی بسیار زودتر از حد معمول برای مثال در ساعت 2 بعدالظهر می تواند اشتهای افراد را در مقایسه با خوردن غذا در 8 شب و سپس در 8 صبح، بمراتب کاهش دهد.

 محدود نمودن تغذیه به زمان محدودی در شروع روز می‌تواند زمان ناشتا را به 13 تا 16 ساعت در طول شب افزایش دهد که ثابت شده است برای بسیاری از جنبه‌های سوخت و ساز بدن مفید می‌باشد. هنگامیکه بدن وارد حالت روزه‌ داری می‌شود، زمان کافی را برای بازسازی سلولها را بدست می‌آورد و این حالت تعمیر و نگهداری ممکن است کلید کاهش بیومارکرهای دیابت، سرطان و بیماری قلبی باشد.

اگرچه این مطالعه بر روی تعداد افراد کمی انجام گردید، اما محققان معتقدند شواهد قانع کننده‌ای در حمایت از این واقعیت بدست آورده‌اند که تعذیه و روزه ‌داری متناوب- بشتر ساعت روزه داری هنگامی است که خواب هستیم- می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند.

 یک اپلیکیشن ردیاب روزه‌ داری ساده بنام Zeroبرای کمک به دوره‌های متناوب روزه‌ داری و خوردن غذا اخیراً معرفی شده است، این نرم‌افزار به افراد در توقف خوردن غذا مطابق با زمان غروب خورشید در منطقه‌ای که سکونت دارند، کمک می‌کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/time-restricted-feeding-may-hold-the-key-to-greater-body-fat-loss-and-reduced-cravings-99694881.html